Bananen voorzetten van Kevin… (Update met foto's)

13 oktober 2019 21:45

Peter de Vos

De uitwedstrijd tegen RCS eindigde in een verdiende overwinning voor Nieuwdorp 1. Dat is niet alleen de constatering van onze eigen supporters maar ook veel RCS – kenners waren het hier mee eens.

De start was niet echt bijzonder. Er waren nauwelijks 3 minuten gespeeld of RCS kreeg een grote kans; gelukkig voor Nieuwdorp werd deze gemist. Na de verkenningsronde was het de beurt aan de groen witten. Na een perfecte voorzet over links kopte Kevin van Iersel in de 12e minuut rakelings naast. De kansen verhouding was op dat moment 1-1; de stand 0-0.

Dit luidde een Nieuwdorps kwartier in waar bij vier á vijf mooie kansen gemist werden. Vooral voor uitblinker Kevin Joosse was dit best jammer. Zijn “bananen-voorzetten” waar Vercauteren jaloers op was geweest leverden helaas geen resultaat op. Ruud kopte via de lat over; inval keeper Thomas Huberts redde een aantal keren miraculeus.
Kortom Nieuwdorp had in deze periode de wedstrijd al kunnen en moeten beslissen.

Het duurde uiteindelijk tot de 33e minuut voordat Kevin van Iersel met een droge knal de 0-1 liet aantekenen. Daar bleef het bij. Tot de 43e minuut.
Randje buitenspel mocht RCS doorgaan en alleen door het veroorzaken van een penalty kon de 1-1 voorkomen worden. Achteraf een vergeefse overtreding: Sven van Roosevelt zorgde er van 11 meter voor dat de spelers met 1-1 de thee op konden zoeken.

Na de rust eenzelfde beeld: Nieuwdorp de betere maar ook onnauwkeurigste ploeg. Daardoor kon RCS toch een aantal malen best gevaarlijk worden.
Kevin Joosse redde in deze fase Nieuwdorp door zich met doodsverachting in de baan van het schot van een RCS-speler te storten.
Gelukkig voor Nieuwdorp werd het in de 63e minuut 1-2. Ruud la Grand plaatste met een zeer bekeken tikje de bal langs de RCS-goalie. Een echte Ruudtuuttuut goal.

Deze minimale voorsprong bleef tot het einde op het scorebord staan; zeker ook dankzij de zeer cruciale redding van Jurian Winterswijk, die in de 85e minuut met een kat achtige reflex RCS van de gelijkmaker afhield en daarmee waarschijnlijk een gelijkspel wist te voorkomen.

Rest me te vermelden dat Nieuwdorp opviel door een prima inzet en een zeer degelijke indruk achter liet. Vooral Jerzi Traas (als centrum-verdediger); het middenveld met Kevin Joosse, Zino van Eijk, Janick van As en Kevin van Iersel (als linkerspits) waren goed op dreef. De cruciale redding van Jurian heb ik al gemeld.

Met dank aan Roy Dassen van R.C.S. voor de foto's hieronder en aan Liesbeth van der Vliet voor het samenstellen van de reportage