Drie kostbare punten voor Nieuwdorp

13 februari 2016 21:45

Het leek wel een thuiswedstrijd van Nieuwdorp 1 tegen Dauwendaele, zoveel Nieuwdorp-
supporters waren op de wedstrijd fc Dauwendaele-sv Nieuwdorp afgekomen.
Ze werden op deze koude zaterdagmiddag getrakteerd op een welverdiende verrassing.
Nieuwdorp won deze wedstrijd met 3-2.

Een overwinning die hard nodig was, om niet verder achterop te raken, op de ploegen die in de nabijheid van Nieuwdorp staan. Het was een overwinning die na de wedstrijd uitgebreid werd gevierd. Op een niet zo best veld en onder leiding van scheidsrechter Quinten, gingen beide elftallen voortvarend van start. In het begin was de thuisploeg iets sterker en wat vaker aan de bal, terwijl Nieuwdorp de kat uit de boom keek. Na een tijdje kregen de Nieuwdorpers wat meer vat op het spel en zochten wat vaker het doel van de tegenstander op. Dauwende echter kreeg in deze beginfase enkele kansen, maar die werden of verprutst of er werd door Nieuwdorp bekwaam verdedigd.

Na een klein halfuur, kwam door slecht verdedigen van Dauwendaele, de bal voor de voeten van Guus van Hecke en deze liet dit buitenkansje niet aan zich voor bij gaan en schoot de bal binnen, 0-1. Dauwendaele probeerde na deze treffer de zaken recht te trekken, maar zag verbijsterd, dat in de 46e minuut Roy de Smit de stand verdubbelde, 0-2. Dit was ook de ruststand.

Na de thee, waren de mannen van trainer Huib Meerman blijkbaar nog niet bekomen van de warmte van de kleedkamer, want de tweede helft was nog maar vier minuten oud, toen Ruud la Grand een schot niet onder controle kreeg en de van zijn borst stuitende bal, werd simpel in het doel getikt door een Dauwende speler, 1-2. Na deze aansluitingstreffer rook Dauwendaele duidelijk zijn kansen en probeerde Nieuwdorp meer onder druk te zetten. Dat had in de 59e minuut resultaat, de gelijkmaker was een feit 2-2. Zou het dan toch nog mis gaan, zal menig Nieuwdorp-supporter op dat moment hebben gedacht. Maar gelukkig kon de groen-witte aanhang een minuut later weer juichen. Roy maakte een aanval van Nieuwdorp subliem af, zodat de stand 2-3 werd.

Na deze treffer was de wedstrijd nog lang niet klaar. Dauwendaele schroefde de druk op, terwijl Nieuwdorp langzaam iets behoudender ging voetballen, maar de aanval ook niet schuwde. De resterende tijd ontspon op het veld een boeiend gevecht, wie zou er nog scoren? Zou het Dauwendaele worden met de gelijkmaker, of Nieuwdorp met een veilige vierde treffer?

Niks van dat alles. Toen scheidsrechter Quinten affloot, gingen de armen van Nieuwdorp-spelers, -begeleiding en -supporters omhoog, de kostbare drie punten waren binnen. Dauwendaele-Nieuwdorp eindigde in een klinkende 2-3!

Bron: René van der Vliet