Het doek is gevallen.

15 mei 2023 23:00

Nieuwdorp is gedegradeerd uit de 3e klasse.
Maar een verrassing was dat niet. Iedereen die begaan is met Nieuwdorp zag dit eigenlijk al maanden van te voren aankomen, ondanks dat selectie en staf bleef proberen om dit tot het laatste te voorkomen.

De polderderby Lebo-Nieuwdorp was niet zo maar een wedstrijd tussen buurtverenigingen. Er stond voor beide ploegen nog echt wel wat op het spel. De thuisploeg had de punten hard nodig om uit de gevarenzone te raken en de gasten uit Nieuwdorp hadden de punten nodig om rechtstreekse degradatie te ontlopen. Wat uiteindelijk dus niet lukte.

Het was een wedstrijd waarin Lebo en Nieuwdorp duidelijk de belangen qua spel lieten zien. Lebo op zoek naar een snelle goal en Nieuwdorp dat probeerde het te ontregelen en eventueel ook te scoren.

Het was Lebo dat na twintig minuten op een 2-0 voorsprong kwam door doelpunten van Emiel Kloosterman en Van Hove. Maar na een minuut of twintig bracht een benutte penalty door Teun Rentmeester de “spanning” weer terug in de wedstrijd, 2-1.

Nog voor rust pakte Kastelein zijn doelpuntje mee en konden beide eltftallen aan de thee met een 3-1 stand.

Na de thee was het Nieuwdorp dat in het begin van de tweede helft aandrong, maar Lebo hield de kansen op het vergroten van de voorsprong. Dat gebeurde niet, maar Rody Wolse van Nieuwdorp bracht met zijn doelpunt het verschil weer op één doelpunt, 3-2.

Het laatste gedeelte van deze derby was nog spannend, maar doelpunten vielen er niet meer, dus was degradtie voor Nieuwdorp een feit en had Lebo zich zo goed als zeker veiliggespeeld.

Voor Nieuwdorp was dit seizoen, ondanks alle verwoede pogingen, geen seizoen om op terug te kijken. Zoals al eerder gezegd lag het degradatiespook al een tijdje op de loer en uiteidelijk was er geen ontkomen meer aan.

Maar Nieuwdorp is een positieve vereniging en ik denk dat straks in de vierde klasse de draad weer zal worden opgepakt en op groen/witte wijze de strijd, met de nieuwe tegenstanders, aangegaan zal worden.

Verslag en foto's René en Liesbeth van der Vliet