Voetbaljournaal artikel

26 april 2022 19:15

De 74-jarige vrijwilliger van Nieuwdorp heeft nooit in verenigingsverband gevoetbald. Wel heeft hij als kind schoolvoetbal gespeelt op de velden van ADO Den Haag en straatvoetbal op de toen nog lege straten. Momenteel zorgt hij voor een schone omgeving rond de velden en de kleedkamers van SV Nieuwdorp.

Hans is in 1980 in naast het voetbalcomplex in Nieuwdorp komen wonen. Toenmalig hoofschoolmeester en bestuurslid Piet Meulpolder was er als de kippen bij om SV Nieuwdorp in beeld te brengen. Daarna is de bal gaan rollen: jeugdleider, eerste elftalleider, bestuurslid, clubbladredacteur, bakker bij de vele BBQ’s ect. “Ik wil me zolang mogelijk in kunnen zetten voor de vereniging”, vertelt hij.

Dit huidige seizoen is geen topseizoen voor SV Nieuwdorp. “Op zijn zacht gezegd draaien we een matig seizoen. Door het wegvallen van een paar dragende spelers vanwege langdurige blessures en corona is het elke week puzzelen voor de trainer. Wellicht dat we de tweede helft van het seizoen wat kunnen herstellen. Zo niet, dan een niveautje lager en met plezier elke wedstrijd tegemoetzien”, aldus Hans.

Het hoogtepunt uit de carrière van Hans als zijn bestaan als vrijwilliger was het in ontvangst nemen van een nieuwe bezem waarop zijn eigen naam is gegraveerd. Een dieptepunt is het wegvallen van een aantal clubmensen. “Zij zijn het die mede door hun inspanningen de club gevormd hebben”, vertelt de 74-jarige vrijwilliger. Een persoonlijk doel die Hans wil bereiken is opklimmen naar de functie van meewerkend voorman. “Dat zal niet meevallen, want er zijn veel gegadigden voor deze functie”, zegt hij.

Als het over voorbeeldvoetballers gaat, is er voor Hans maar één en dat is Abe Lenstra. “Abe Lenstra heeft niet voor het grote geld gekozen, maar altijd bij zijn clubs gebleven”, vertelt Hans. Een bekend versje van hem: “Ze stuurden me een blanco cheque, ik streek eens langs mijn kin. Want op een heel klein briefje stond: Hé, aarzel niet, vraag dan maar een miljoen. Maar ik zei: Nee, zeg ben je gek, stel voor dat ze het doen.”

Wat Hans graag in zijn vrije tijd doet is: omgaan met de kleinkinderen, lekker eten en drinken, wat tuinieren en woord- en denkspelletjes.

Lovend over één persoon binnen de club is hij niet. “De één heeft meer tijd, de ander meer capaciteit. In een kleine vereniging als Nieuwdorp is het de kunst om zoveel mogelijk gezamenlijk met de leden voor elkaar te krijgen”, vertelt de Nieuwdorper.

Als kleine jongen mocht Hans met zijn vader mee naar de voetbal toe. Zo is hij in menig stadion geweest. “Het was iets waar je de hele week naar uit keek. In het begin was het stukje rookworst belangrijker dan wat er op het veld gebeurde, maar daarna genoot je van het spelletje en zeker als jouw favoriete elftal gewonnen had. Het moet echter ontspannen blijven en geen toestanden zoals de huidige supporters rellen”, aldus Hans.

Zoals eerder vermeldt draaide het in de huidige competitie nog niet al te best volgens Hans. “We moeten vooruitdenken en elke wedstrijd weer onbevangen tegemoet gaan. Ook de tegenstanders hebben hun problemen en tegenvallers, daar moeten we gebruik van maken. Wellicht komen er in de nabije toekomst nog andere uitdagingen op ons pad, zoals fuseren met de dichtstbijzijnde verenigingen. Voorop moet blijven staan dat het om een hobby gaat en dat de inspanningen juist ontspanning moeten geven”, sluit hij af.

Klik op SVN voor het laatste artikel van de club

Bron: Voetbaljournaal.com